Julles story
Del 1
Första hinten om en mycket speciell Saab fick jag på annonssajten Blocket för några år sen. Lika osannolikt som många tycker det låter när man nämner att Saab faktiskt har tillverkat husvagnar tyckte jag att denna annons gällandes en husbil byggd på Saab komponenter var. Jag ringde aldrig på annonsen men jag förstod att Saabhusbilen blivit såld tämligen omgående och fått ett vettigt hem när reportagen i både Nostalgia och Klassiker publicerades. Tydligen var det en riktigt ”Saabdåre” vid namn Claes Johansson som köpt den. Jag förstod även att Claes jobbade på tidningen Klassiker och vi har all anledning i världen att återkomma till honom längre fram. Detta kan man säga blev starten på en historia jag nu tänker berätta och som fortfarande inte har nått sitt slut...
Bakgrund och husbilsbygge nr. 1
1963 fick Torsten Johannesson ägaren till AB Biltjänst i Ramsele en ide, efter han gjort en irriterande fastkörning i Norge med familjens Chevrolet 1957 och påkopplad husvagn. Det fanns bilar och det fanns husvagnar. Varför inte helt simpelt kombinera dessa två fordon och göra husvagnen självgående. Sagt och gjort! En Saab 92 som lämpligt fanns tillgänglig bakom verkstaden hemma i Ramsele baxades in och kapades ner helt, så endast två vitala delar av chassiet återstod. Framdelen komplett med hela framvagnen/drivlinan samt bakvagnen med tillhörande fästen. Sedan breddades bakvagnen drygt tjugo centimeter och fram/bak chassi förbands åter av en nytillverkad ram byggd av fyrkantsprofil med längre hjulbas än original. Uppe på detta chassi byggde Torsten en husvagnskaross av plywood, klädd med plåt och med ratt/pedaler alla reglage osv. från donatorbilen. När husbilen eller vad man nu tänkte kalla skapelsen var klar, köpte Torsten en interimslicens och med röda skyltar gjordes diverse provkörningar runt omkring Ramsele. Fordonet finns dokumenterat i en rad olika tidskrifter från denna tid och man kan läsa att Torsten hade stora planer och önskade få ett samarbete med Saab i Trollhättan.
Så långt är historien klar för de flesta men idag med facit i hand har fler än jag ifrågasatt varför Torsten just byggde på en liten Saab 92´a med blott två cylindrar och 28 hästar. Jag har även ställt frågan till Anders, Torstens ena son och han svarade; 92´an var väl en lämplig bil som redan fanns bakom verkstan... Anders är även han en person vi återkommer till längre fram... De rätta svaren får vi aldrig eftersom Torsten tyvärr inte längre finns i livet, men om man tänker efter så fanns det säkert en större tanke bakom just detta bilval. Det var ju tidigt sextiotal, de flesta bilar var bakhjulsdrivna och tittar man på Saabens drivpaket så var konstruktionen oerhört modern även med dagens mått mätt med tvärställd motor, kompakt drivpaket och framhjulsdrift.
Torstens skapelse var helt klart något oerhört annorlunda eftersom det på sextiotalet helt enkelt inte fanns något liknande fordon i Sverige. Visst fanns det någon sängförsedd varuvagn eller buss och 1955 i maj-numret av Svensk Motortidning kan man läsa om en Tempo Matador 1953 års modell som är ombyggd till husbil. Den visades upp på en motorshow men såldes inte i Sverige. Däremot i USA finns det uppgifter om en Ford Model TT med punch-veranda som tillverkades så tidigt som 1920-22. På bilprovningen inför registreringsbesiktningen var man givetvis mycket fundersam över Torstens skapelse. Vad var detta, vad skulle man kalla fordonet och gick det ens att besikta? Trots välvilja från blårockarna så stupade bygget till slut på framaxeltrycket som ansågs vara allt för högt. Torsten som enligt utsago kunde vara en riktigt tjurstövel gav ej upp och därför forslades husbilen på biltrailer ner till Torstens bror Hans i Borlänge. Planen bakom är inte helt känd men vi antar Hans genom sitt jobb på bilprovningen i Borlänge från insidan skulle försöka ta in bygget så att säga bakvägen. Tyvärr så blev det nobben även i Dalarna och husbilen såldes därför iväg till en privatperson.