1963 fick ägaren till AB Biltjänst i Ramsele, Torsten Johannesson, en snilleblixt.
Det fanns husvagnar, och det fanns bilar. Varför inte kombinera en husvagn och en bil och bygga en av världens första husbilar?
Assisterad av bland andra sonen Anders Johannesson, skred Torsten till verket. Utgångsmaterialet fick bli en Saab 92. Sannolikt tilltalade framhjulsdriften med god framkomlighet och säkert också frånvaron av utrymmeskrävande kardan- och bakaxel.
Drivlina,
chassie, styrning, instrumentering med mera hämtades alltså från Saab
92. Nu tillhör en Saab 92 i originalskick med sina 28 hk inte de allra
starkaste bilarna, och vid besiktningen skulle det visa sig att det,
tillsammans med ett högt främre axeltryck, var en bidragande orsak att
fordonet ej klarade registreringsbesiktningen. Följden blev att fordonet
hamnade i en skogsbacke i skogarna väster om Säter. Där fick den göra
tjänst som jaktstuga i ängslig väntan på att förpassas till de sälla
jaktmarkerna.